קורס מנהיגות במועצות המקומיות

מתוך שקוף באוהל
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תוכן עניינים

משתתפים - חיפה

מפגש ראשון: מבוא

רפי קמחי - מרכז הפעילות של המכללה בצפון / כח לעובדים בצפון.

לא מעט שנים בנושא המוניציפלי.

השלטון המקומי -??

  1. השלטון המקומי יש לו משמעות פוליטית. לגבי סדר היום הפוליטי, סדר היום המקודם איפה שאנחנו גרים.
  2. מדובר כאן בגוף שיש בו כספים והוא מסוגל להוציא לפועל מדיניות. יש אפשרויות לשנות בתוך התקציב.
  3. לשלטון המקומי יש חשיבות גם במישור הארצי. למרות שלפעמים קשה לזהות את זה. למשל הסמכויות של יו"ר ועדת התכנון ובניה המקומי (ראש הראשות) על דיונים ברמה הארצית.
  4. במרבית ענייני חיינו, לשלטון המקומי יש את רוב ההשפעה על תהליך החיים שלנו.

למשל בעיריית חיפה 1/3 מהמורים מועסקים ישירות ע"י עיריית חיפה ולא ע"י משרד החינוך.

יש 4 סוגיות מפתח בשלטון המקומי: מרחב ציבורי, שוק, תודעה, מדיניות.

מרחב ציבורי

למשל האם הנמל שייך למדינה (נכס לאומי) או חלק מהחוף ושייך לתושבים?

שוק

למשל הכנסת שיטור מהרמה הארצית לרמה המקומית, משטרות פרטיות - זה יש לזה השלכות משמעותיות מאוד על השווקים.

גם ברמה הגלובלית. גם עיריית כרמיאל מושפעת מתהליכים גלובליים שבהם ההון יוצא או נכנס לכל מיני מקומות. ולכן השלטון המקומי צריך להסתכל עליו כחלק משווקים גלובליים ולוקאליים.

תודעה

תודעה עירונית. אני אוהב את העיר שלי, אני בעד העיר שלי. אני רוצה לברוח מכאן... זה מאוד קריטי כדי להצליח להניע

מדיניות

עוד

חובה: נושא של מימון בחירות וסוגיות משפטיות - מבוא. חובה: מבוא לשטח. אני יכול להרצות אבל זה חייב להיות דבר ראשון כי אחרת הקורס הזה פשוט מנותק מהעניין. 14-15/6 סמינר.

גיא - למשל - שיעורי בית - להביא 50 תומכים ראשונים, שם ופרטים אישיים.

מפגש שני: פקודת העיריות

מבוא

מצד אחד ממשלת ישראל מצמצמת את התקציב, האחריות שלה. מצד שני, יש הרבה יותר סמכויות, שמטיל על הרשויות המקומיות הרבה יותר אחריות. ואז כשיש דיונים על התקציב, בוחבוט, רכז השלטון המקומי, מרים דגל: "אתם אומרים לי להיות קוסם ולייצר הכנסות עצמיות כדי לענות על כל הדברים שאני אמון עליהם בחוק הרשויות המקומיות".

בתי החולים הקימו קרנות מחקר. קרנות המחקר משמשות גם לקבלת תרומות לבית החולים מגופים שבית החולים לא יכול לקבל מהם תרומות ישירות. כמו למשל חברות תרופות.

השוק מפגיש את אלו שיש להם מה להציע ואלו שמבקשים את הדברים הללו. קפיטליזם וחירות של מילטון פרידמן.

התפקיד של השלטון המקומי הוא גם סוג-של כליא ברק מול תסכול האזרחים.

פקודת העיריות היא פקודה מנדטורית. עברה שינוי ב1967 ובשנת 1978.

מה היא עירייה?

תאגיד.

רובע עירוני

רשאי השר להכריז שאיזור כלשהו יהיה רובע עירוני אם נוכח שתושבי אותו רובע רוצים בכך.

הוכרז - אז יהיה לו וועד. עם בחירות.

מועצה

מספר החברים במועצת העיר לפי מספר התושבים (לא מדברים על בז"בים - בעלי זכות הצבעה) הרשומים ביום הקובע. לפי תיקון של 10/2011 המפתח הוא מה שקיים היום או אם מספר התושבים עולה מעל זה, אז יתעדכן לפי: עד 1000 תושבםי - 5 חברי מועצה

עד 1000 תושבים 5 חברי מועצה
3000 7 חברי מועצה
10,000 9
15,000 11
25,000 13
50 15
75 17
100,000 19
125,000 21
150,000 23
200,000 25
250,000 27
300,000 29
300,000 ומעלה 31

תחילת כהונה 21 יום לאחר הבחירות או 21 יום לאחר הבחירות החוזרות.

ישיבת המועצה הראשונה תהיה 14 יום מיום כניסת הנציגים החדשים לתפקידם. כלומר, יש לראש העיר 21+14 ימים לסגור קואליציה.

ניתן לכהן בלי קואליציית רוב. אבל מועצה לעומתית זה אחד הדברים הכי נוראיים שיכולים לקרות.

ארגון המועצה ודרך פעולתה

מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים.

לגבי ניגוד עניינים

יש להצהיר על עסקים קשורים למועצה, ויש להמנע מדיונים הקשורים לנושאים אלו.

מועצת העיר יכולה לאשר עסקה עם קרוב של חבר מועצה.

חובות חבר המועצה

חבר המועצה שנפקד מ-3 ישיבות ברצף או 3 חודשים ברציפות - יחד מלהיות חבר מועצה.

יש מקומות שבהם אין ישיבות גם במשך רבעון. ויש גם החלטות דרך שיחת טלפון.

ישיבות המועצה הן פומביות, חייבות להיות פומביות.

יש וועדות שהוגדרו סגורות.

48 שעות לאחר שכתב התפטרותו הגיע לראש העירייה זולת אם חזר בו מההתפטרות.

חבר מועצה שחדל מכהונתו - יבוא הבא ברשימתו של אותו חבר מועצה.

האם ניתן לשנות את רשימת הסיעה תוך כדי הקדנציה? האם ניתן לעשות פריימריז פנימיים בכל תקופה? לא תואם לחוק.

כדי לרשום רשימה צריך להביא 2% מבעלי זכות ההצבעה במועצה.

היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים - יכול לחייב את ראש העיר באופן אישי בתשלום.

ראש העירייה וסגניו

ס.126:

העירייה תפעל באמצעותו.

ראש העירייה יהיה אחראי שהתפקידים יבוצעו כראוי.

שכר מקבלים ראש העירייה וסגניו.

פחות מ-10,000 - אין סגנים בשכר.
לא יותר מסגן אחד לעירייה שתושביה 10,000
יותר מ-2 סגנים ל-100,000 תושבים
יותר מ-3 ללא יותר מ-200,000
יותר מ-4 ללא יותר מ-400,0000
יותר מ-5 ללא יותר מ-500,000

גם בסגני ראשות העיר יש קדנציה.

פנקסי העירייה

פנקסי העירייה ומסמכיה פתוחים לעיון ע"י כל חבר מועצה.

סמכויות השר והממונה במקרים מיוחדים

איך לפזר מועצה. בגין גרעון, בגין דוח מבוקר.

התהליך הוא שמוגשת תוכנית הבראה שטעונה את אישור השר. וכי השתתפות המדינה אינה חורגת מתקציב המדינה.

רשאי למנות חשב מלווה לעירייה. על גרעון שוטף של 10% או יותר. או גרעון מצטבר של 15% או יותר.

השלב הבא הוא מינוי ועדה קרואה. השר ושר האוצר ימנו וועדה קרואה. גרעונות או שיעור גביית ארנונה ואספקת מים. אלו קריטריונים גזברותיים לחלוטין.

ועדות

שם הוועדה
ועדת הנהלה המועצה רשאית לבחור ועדת הנהלה קבועה שתפקידה לייעץ לראש המועצה לביצוע תפקידיו. וסמכויותיה - כל דבר שאין בסמכות ועדה אחרת. ראש העירייה, סגניו, וחברי מועצה אחרים שהמועצה תקבע.
ועדת מרכזים קרואה לעיין במכרזים. ראש העירייה לא יהיה חבר בה.

זו וועדה קריטית, הרבה מאוד כסף זורם בה.

סגורה, אבל יש לפרסם את החלטותיה.
ועדת כספים ועדה קבועה שתפקידה לייעץ על ענייני כספים של העירייה.

זו הועדה שיושבת עם גזבר העירייה ומכינה את התקציב.

התקציב - מחוייבים לפרסם לפי חוק חופש המידע את תקציר התקציב.

חברי מועצה מקבלים.

סגורה
ועדת מל"ח להכנת והפעלת המשק בשעת חירום. לא טעונות אישור המועצה, אבל כן יכולה לקבל החלטות שמשפיעות על תקציב העירייה. סגורה
ביטחון איפה שיש משמר אזרחי תוקם ועדה שתייעץ למשמר האזרחי.
ועדת ביקורת תבחר ועדת ביקורת שתפקידה לדון בתלונות מבקר המדינה, נציג ציבור, משרד הפנים או מבקר העירייה. תדון ותגיש את זה לה

מספר חבריה לא יעלה על 7, וההרכב יתאם להרכב המועצה.

ראש העירייה, סגניו וחברי ההנהלה לא יהיו חברים.

ראש ועדת הביקורת לא יהיה דירקטור בחברה עירונית.

ראש ועדת הביקורת יהיה מסיעת האופוזיציה (שיתקיימו בסיעתו - שונה מסיעת ראש העירייה, אין ייצוג בסיעת ההנהלה וכו).

פתוחה
ועדת הנחות לתת הנחה מסכום הארנונה. סופר סופר חשובה.
ועדת קליטה
הנצחת נרצחי טרור
קידום האישה
חינוך חינוך ותוכניות חינוך.

ראש המועצה או סגנו יהיו היו"ר. 3 או 6 חברי מועצה, 2 נציגי בתי ספר שהם מנהלי ביס או סגניהם. האחד יסודי ע"י ארגון המורים והשני על יסודי ע"י הסדתרות המורים. נציג מועצת התלמידים העירונית.

יש אופציה וזה קורה - שעל בסיס המפתח הקואליציוני ממונים נציגי ציבור. למשל איש הקואליציה יכתיב את הנציג ציבור ללא זכות הצבעה יהיה לפי מה שהקואליציה רצתה.

פתוחה
ועדה לאיכות הסביבה ליזום ולתכנן אירועים

תגיש לאישור המועצה ותעקוב אחרי ביצוע התוכניות המאושרות

חברים 4 חברי מועצה, עובד בכיר שאחראי לזה, 2 נציגי ציבור שהם תושבי העיר, האחד יבחרו ארגוני איכות הסביבה מקומיים והשני ארגון ארצי.

לדיוני הועדה יוזמן כדרך קבע נציג ארגון ארצי. בד"כ נציג החל"ט או אט"ד.

פתוחה
ועדה למאבק בנגע הסמים המסוכנים
ועדות שונות בנוסף על זה רשאית המועצה לבחור ועדות קבועות או ארעיות.

ההרכב הסיעתי בכל אחת מועדות חובה - יהיה תואם את ההרכב של סיעות המועצה ובלבד שיהיה נציג אחד לפחות של סיעות האופוזיציה. למעט ועדת הנהלה, כספים וכו'.

תואם ככל הניתן את מבנה האופוזיציה.

רשימת תפקידים שחייבים להעסיק

ץץץץ וגם:

ניהול המקרקעין

יש פרק נרחב על זה.

כל מקרקעין יירשמו בספרי האחוזה של העירייה.

לא רשאית למכור או להעביר בעלות בלי רוב של חברי המועצה ובאישור השר.

התמורה שנתקבלה ממכירת מקרקעין, תשמש אך ורק לקניית מקרקעין. ואולם רשאי שר הפנים להתיר שימוש אחר בתמורה.

תקציב

תב"ר ותקציב רגיל.

הגזבר יכין לא יאוחר מ-2 חודשים לפני תחילת שנת הכספים

ראש העיר יעביר לדיון בועדת הכספים.

המועצה תדון לא יאוחר משבועיים לפני פתיחת שנת הכספים.

לא התקבל תקציב העירייה בתוך 6 חודשים מיום קבלת התקציב השנתי בכנסת - תסתיים כהונת ראש המועצה והשר ימנה בתוך 14 ימים ועדה קרואה.

תקציב העירייה טעון את אישור השר. לא אישר - יבקש תוך 30 ימים לכל היותר שיוגש לו תקציב מתוקן. לא הוגש לאישור השר בהתאם להוראותיו - פיזור וכו'.

השר רשאי לשנות או לדחות פריט בתקציב או להוסיף פריט. מחמת נסיבות חורגות מהרגיל.

פרסום התקציב

תמצית התקציב המאושר יפורסם ברשומות.

חובות העירייה

כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים