קורס מנהיגות במועצות המקומיות
(←מפגש שני: פקודת העיריות) |
(←מפגש שני: פקודת העיריות) |
||
שורה 123: | שורה 123: | ||
==ארגון המועצה ודרך פעולתה== | ==ארגון המועצה ודרך פעולתה== | ||
מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים. | מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים. | ||
+ | |||
+ | ==לגבי ניגוד עניינים== | ||
+ | יש להצהיר על עסקים קשורים למועצה, ויש להמנע מדיונים הקשורים לנושאים אלו. | ||
+ | |||
+ | מועצת העיר יכולה לאשר עסקה עם קרוב של חבר מועצה. | ||
+ | |||
+ | ==חובות חבר המועצה== | ||
+ | חבר המועצה שנפקד מ-3 ישיבות ברצף או 3 חודשים ברציפות - יחד מלהיות חבר מועצה. | ||
+ | |||
+ | יש מקומות שבהם אין ישיבות גם במשך רבעון. ויש גם החלטות דרך שיחת טלפון. | ||
+ | |||
+ | ישיבות המועצה הן פומביות, חייבות להיות פומביות. | ||
+ | |||
+ | יש וועדות שהוגדרו סגורות. | ||
+ | |||
+ | 48 שעות לאחר שכתב התפטרותו הגיע לראש העירייה זולת אם חזר בו מההתפטרות. | ||
+ | |||
+ | חבר מועצה שחדל מכהונתו - יבוא הבא ברשימתו של אותו חבר מועצה. | ||
+ | |||
+ | האם ניתן לשנות את רשימת הסיעה תוך כדי הקדנציה? האם ניתן לעשות פריימריז פנימיים בכל תקופה? לא תואם לחוק. | ||
+ | |||
+ | כדי לרשום רשימה צריך להביא 2% מבעלי זכות ההצבעה במועצה. | ||
+ | |||
+ | היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים - יכול לחייב את ראש העיר באופן אישי בתשלום. | ||
+ | ==ראש העירייה וסגניו== | ||
+ | ס.126: | ||
+ | |||
+ | העירייה תפעל באמצעותו. | ||
+ | |||
+ | ראש העירייה יהיה אחראי שהתפקידים יבוצעו כראוי. | ||
+ | |||
+ | שכר מקבלים ראש העירייה וסגניו. | ||
+ | {|class="wikitable" | ||
+ | |פחות מ-10,000 - אין סגנים בשכר. | ||
+ | |- | ||
+ | |לא יותר מסגן אחד לעירייה שתושביה 10,000 | ||
+ | |- | ||
+ | |יותר מ-2 סגנים ל-100,000 תושבים | ||
+ | |- | ||
+ | |יותר מ-3 ללא יותר מ-200,000 | ||
+ | |- | ||
+ | |יותר מ-4 ללא יותר מ-400,0000 | ||
+ | |- | ||
+ | |יותר מ-5 ללא יותר מ-500,000 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | גם בסגני ראשות העיר יש קדנציה. |
גרסה מתאריך 17:14, 19 במאי 2013
תוכן עניינים |
משתתפים - חיפה
- רפי, חיפה. שיחק בתיאטרון חיפה.
- חנן זיסו. יועץ אסטרטגי/תקשורת/לובי. מטבעון.
- שרונה גוריאן. חדרה. פעילת מחאה
- רון לירן. פרדסחנהכרכור. פעל 5 שנים מול מועצה מקומית, משרד התחבורה ומע"ץ על הרימזור של הצומת עם הרכבת בפרדסחנה וחסך חיי אדם. מהנדס תעשיה וניהול.
- דינה - רכזת קהילה רפורמית של דוברי רוסית בחיפה.
- גל אלגר - לא פעילה מוניציפלית. עו"סית. פעילה בעיקר ב-J14. שם כותבת ועורכת.
- ברוך "ההומו" אורן. רץ לראשות מועצת בנימינה-כרכור. החיידק התחיל
- גיא שמיר. חיפה. מההשתחררות מהצבא - היו לי מועדונים ולא היו תקנות, מה קורה אחרי 21:00 בלילה. ומצאתי את עצמי מעורב במועצת העיר ואגודת הסטודנטים עוד לפני שנרשמתי לתואר ראשון.
- דינה. חדרה.
- שמס עזאם . עוספיה. בעקבות פרויקט קרן ריאל מדריד החליט להיות מעורב אזרחית ופעיל פוליטי
- אבישי מפלגת העבודה. קריית טבעון. אדריכל נוף.
- שירה שגיא. דוקטורט בפקולטה לרפואה. טיפול ברחוב בבת גלים שמוצף בחורף.
- גלעד. קריית מוצקין. אח של עודד. עודד פעיל בחיפה. פעיל בוועד הבית/הורים.
- יעל לבנון. הרבה שנים הייתי ירושלמית גולה, ועכשיו חיפאית גאה. מפעילות המאהל. סוציולוגית עירונית/קהילתית - דוקטורנטית.
- רון פינטו. נהריה.
- תמי. רכזת מעורבות חברתית באור עקיבא. גרה בעתלית.
מפגש ראשון: מבוא
רפי קמחי - מרכז הפעילות של המכללה בצפון / כח לעובדים בצפון.
לא מעט שנים בנושא המוניציפלי.
- הקמת משמרות מקומיים / תקציב מקומי.
- ניהלתי קמפיין לבחירות בחיפה.
השלטון המקומי -??
- השלטון המקומי יש לו משמעות פוליטית. לגבי סדר היום הפוליטי, סדר היום המקודם איפה שאנחנו גרים.
- מדובר כאן בגוף שיש בו כספים והוא מסוגל להוציא לפועל מדיניות. יש אפשרויות לשנות בתוך התקציב.
- לשלטון המקומי יש חשיבות גם במישור הארצי. למרות שלפעמים קשה לזהות את זה. למשל הסמכויות של יו"ר ועדת התכנון ובניה המקומי (ראש הראשות) על דיונים ברמה הארצית.
- במרבית ענייני חיינו, לשלטון המקומי יש את רוב ההשפעה על תהליך החיים שלנו.
למשל בעיריית חיפה 1/3 מהמורים מועסקים ישירות ע"י עיריית חיפה ולא ע"י משרד החינוך.
יש 4 סוגיות מפתח בשלטון המקומי: מרחב ציבורי, שוק, תודעה, מדיניות.
מרחב ציבורי
למשל האם הנמל שייך למדינה (נכס לאומי) או חלק מהחוף ושייך לתושבים?
שוק
למשל הכנסת שיטור מהרמה הארצית לרמה המקומית, משטרות פרטיות - זה יש לזה השלכות משמעותיות מאוד על השווקים.
גם ברמה הגלובלית. גם עיריית כרמיאל מושפעת מתהליכים גלובליים שבהם ההון יוצא או נכנס לכל מיני מקומות. ולכן השלטון המקומי צריך להסתכל עליו כחלק משווקים גלובליים ולוקאליים.
תודעה
תודעה עירונית. אני אוהב את העיר שלי, אני בעד העיר שלי. אני רוצה לברוח מכאן... זה מאוד קריטי כדי להצליח להניע
מדיניות
עוד
חובה: נושא של מימון בחירות וסוגיות משפטיות - מבוא. חובה: מבוא לשטח. אני יכול להרצות אבל זה חייב להיות דבר ראשון כי אחרת הקורס הזה פשוט מנותק מהעניין. 14-15/6 סמינר.
גיא - למשל - שיעורי בית - להביא 50 תומכים ראשונים, שם ופרטים אישיים.
מפגש שני: פקודת העיריות
מבוא
מצד אחד ממשלת ישראל מצמצמת את התקציב, האחריות שלה. מצד שני, יש הרבה יותר סמכויות, שמטיל על הרשויות המקומיות הרבה יותר אחריות. ואז כשיש דיונים על התקציב, בוחבוט, רכז השלטון המקומי, מרים דגל: "אתם אומרים לי להיות קוסם ולייצר הכנסות עצמיות כדי לענות על כל הדברים שאני אמון עליהם בחוק הרשויות המקומיות".
בתי החולים הקימו קרנות מחקר. קרנות המחקר משמשות גם לקבלת תרומות לבית החולים מגופים שבית החולים לא יכול לקבל מהם תרומות ישירות. כמו למשל חברות תרופות.
השוק מפגיש את אלו שיש להם מה להציע ואלו שמבקשים את הדברים הללו. קפיטליזם וחירות של מילטון פרידמן.
התפקיד של השלטון המקומי הוא גם סוג-של כליא ברק מול תסכול האזרחים.
פקודת העיריות היא פקודה מנדטורית. עברה שינוי ב1967 ובשנת 1978.
מה היא עירייה?
תאגיד.
רובע עירוני
רשאי השר להכריז שאיזור כלשהו יהיה רובע עירוני אם נוכח שתושבי אותו רובע רוצים בכך.
הוכרז - אז יהיה לו וועד. עם בחירות.
מועצה
מספר החברים במועצת העיר לפי מספר התושבים (לא מדברים על בז"בים - בעלי זכות הצבעה) הרשומים ביום הקובע. לפי תיקון של 10/2011 המפתח הוא מה שקיים היום או אם מספר התושבים עולה מעל זה, אז יתעדכן לפי: עד 1000 תושבםי - 5 חברי מועצה
עד 1000 תושבים | 5 חברי מועצה |
3000 | 7 חברי מועצה |
10,000 | 9 |
15,000 | 11 |
25,000 | 13 |
50 | 15 |
75 | 17 |
100,000 | 19 |
125,000 | 21 |
150,000 | 23 |
200,000 | 25 |
250,000 | 27 |
300,000 | 29 |
300,000 ומעלה | 31 |
תחילת כהונה 21 יום לאחר הבחירות או 21 יום לאחר הבחירות החוזרות.
ישיבת המועצה הראשונה תהיה 14 יום מיום כניסת הנציגים החדשים לתפקידם. כלומר, יש לראש העיר 21+14 ימים לסגור קואליציה.
ניתן לכהן בלי קואליציית רוב. אבל מועצה לעומתית זה אחד הדברים הכי נוראיים שיכולים לקרות.
ארגון המועצה ודרך פעולתה
מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים.
לגבי ניגוד עניינים
יש להצהיר על עסקים קשורים למועצה, ויש להמנע מדיונים הקשורים לנושאים אלו.
מועצת העיר יכולה לאשר עסקה עם קרוב של חבר מועצה.
חובות חבר המועצה
חבר המועצה שנפקד מ-3 ישיבות ברצף או 3 חודשים ברציפות - יחד מלהיות חבר מועצה.
יש מקומות שבהם אין ישיבות גם במשך רבעון. ויש גם החלטות דרך שיחת טלפון.
ישיבות המועצה הן פומביות, חייבות להיות פומביות.
יש וועדות שהוגדרו סגורות.
48 שעות לאחר שכתב התפטרותו הגיע לראש העירייה זולת אם חזר בו מההתפטרות.
חבר מועצה שחדל מכהונתו - יבוא הבא ברשימתו של אותו חבר מועצה.
האם ניתן לשנות את רשימת הסיעה תוך כדי הקדנציה? האם ניתן לעשות פריימריז פנימיים בכל תקופה? לא תואם לחוק.
כדי לרשום רשימה צריך להביא 2% מבעלי זכות ההצבעה במועצה.
היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים - יכול לחייב את ראש העיר באופן אישי בתשלום.
ראש העירייה וסגניו
ס.126:
העירייה תפעל באמצעותו.
ראש העירייה יהיה אחראי שהתפקידים יבוצעו כראוי.
שכר מקבלים ראש העירייה וסגניו.
פחות מ-10,000 - אין סגנים בשכר. |
לא יותר מסגן אחד לעירייה שתושביה 10,000 |
יותר מ-2 סגנים ל-100,000 תושבים |
יותר מ-3 ללא יותר מ-200,000 |
יותר מ-4 ללא יותר מ-400,0000 |
יותר מ-5 ללא יותר מ-500,000 |
גם בסגני ראשות העיר יש קדנציה.