חווית המתנדב/ת במידברן
מ (←ראו גם) |
|||
שורה 116: | שורה 116: | ||
===ראו גם=== | ===ראו גם=== | ||
− | * [ניהול אנרגיה במידברן - סדנא 28/8/2016] | + | * [[ניהול אנרגיה במידברן - סדנא 28/8/2016]] |
* תוכנית עבודה - פורמט תוכנית עבודה מידברן 2017 | * תוכנית עבודה - פורמט תוכנית עבודה מידברן 2017 |
גרסה אחרונה מתאריך 11:05, 9 בפברואר 2017
זהו דף הקשור למידברן. דפים נוספים הקשורים לנושא ניתן למצא כאן.
מתוך Lihi Lotker סיכום ישיבת ראשי מחלקות מידברן 10/1/2017
מצגת ופעילות של מערך הון אנושי (איה ורם) ומחלקת מתנדבות ומתנדבים (ליז ואליאנה). מחלקת הון אנושי בונה כרגע את מערך ההדרכה ותלווה את כולם.
התחלנו במשחק פלייבק בה משחזרים סיטואציה בעייתית שקרתה עם מתנדבים והפתרון שניתן לה.
בחלק הראשון - תיאוריה. בחלק השני - נתחלק לקבוצות ונחשוב על פיתוח התיאוריה.
תוכן עניינים |
למה להתעסק בניהול מתנדבים?
- ניהול מתנדבים הוא תחום חדש (הרבה מגיעים מניהול שכירים)
- צריכים אותם
- לא מנוהלים טוב - לא נשארים
- מתנדב שמרגיש שייך = מתנדב יעיל (שגם מתייצב לעבודה)
- להוות דוגמה אישית ולעורר השראה כדי שירגיש מגויס
- מתנדבים "מסוג אחר" ולא תמיד קל לדייק מה שהם מקבלים בהתנדבות
ניהול המתנדבים הוא התמקצעות ספציפית ויש בה צורך ארגוני.
יש פער בין הצורך הארגוני לבין מה שמתנדבים באים לתת - אנחנו רוצים לצמצם את הפער כדי שהמתנדבים יהיו שמחים יותר ויבצעו את המשימות שלהם בצורה יותר טובה.
למה אנשים מתנדבים?
- תחושת שייכות
- רוצים לתרום כדי להרגיש מעורבים
- סיפוק מתוך נתינה
- מקבלים מזה נסיון ולעתים בתחומים שלא יכולים להתנסות בהם במקום אחר
- היכרות עם אנשים חדשים
משמעות, ערך עצמי ושייכות - יש לנו הזדמנות למלא צרכים ברמה הגבוהה ביותר. שווה להשקיע הרבה מחשבה באיך לגרום להם להרגיש שייכים.
התפתחות ולמידה - לאפשר להם להתנסות בתחומים חדשים, אפילו בניהול
בעלות - "יש לי חלק קטן במידברן", תחושה שאפשר להשפיע על התהליכים.
וכמובן - כיף! אם לא היה כיף בחוויה, לא ארצה לחזור עליה.
חווית המתנדבים
מדובר במעגל - כל התחושות הנ"ל גדלות עד שמגיעות לשיא באירוע עצמו שנמשך עוד כמה שבועות אחרי, ואז מתרחש תהליך של צניחת אנרגיות עד שמגיעים שוב להתחלה ומתחיל שוב התהליך של "האם אני רוצה להיות שוב חלק מזה"
התהליך
- תהליך הקליטה (אוריינטציה, תיאום ציפיות והסכמות)
- ליווי (מקצועי, רגשי והצבת גבולות)
- הדרכה
- הערכה (על הדרך + משוב)
- הוקרה (חגיגה)
- פרידה (מחלקה שמסיימת תקופה או מתפרקת או מתנדבים שעוזבים)
בתרגיל התחלקנו לקבוצות וכל קבוצה כתבה מה היא חושבת שמגדיר כל אחד מהשלבים האלו – רם ואיה ישלחו את כל מה שנכתב לכולם.
סיכום של כל קבוצה
לפני הכל - תדמית המתנדב במידברן
סעיף זה לא הופיע בפגישה, והוא תוספת של ברוך אורן.
- סרטון תדמית להתנדבות במפ"צ, 2/2017
- סרטון להתנדבות בשבט האש, 4/2016
- סרטון להתנדבות בצוות המתופפים של שבט האש, 3/2016
קליטה
- תיאום ציפיות מבחינת הזמן והמחויבות
- כמה המתנדב רוצה להתנדב ולהשקיע ומאיפה מגיע הרצון
- תהליך סינון למי שלא מתאים (בלי פשרות)
- הסבר חזון המחלקה ובדיקת התאמה
- מדידת הצלחה - האם ביצע את מה שהיה צריך לעשות
- הנגשה ופתיחות ל*כל* הקהילה ולא רק למעגלים הקרובים ושל החברים.
ליווי
- שלב שרלוונטי לכל התהליך
- שמירה על נקודת אופטימום בין "שינה" של מתנדב ל"שריפה" של עצמו
- שימור המומנטום - ניתוב לאן שהמתנדב רוצה ללא חסימה
- מבנה ניהולי - משתנה בין מחלקות. חלוקת אחריות של מי עושה מה
- נתינת תחושה של השתייכות לצוות ושיש לו מקום
- לקשר תמיד לעשרת העקרונות
הדרכה
- לא כל צורת הדרכה מתאימה לכולם
- לחבר את הבנאדם למחלקה והתמונה הגדולה - שיבין מה התרומה
- חיבור לכיף - איך להפוך מטלות "שחורות" יותר לכיפיות
- להשתדל לחלק לקבוצות קטנות ולתת לאנשים להעביר בעצמם דברים
- מציאת הערך הנוסף שמקבלים מעבר למידברן
- לקבל משוב גם בזמן התהליך
הערכה
- הערכה אישית לכל מתנדב או אנשי מפתח
- קביעת מדדים (סטטיסטיקות של מתנדבים חוזרים, כמות אנשים במשמרות וכו')
- עבודה על גיבוש ויצירת מחויבות
- קבלת פידבק מהמתנדבים - הערכה דו כיוונית
- לשריין יום הערכה מראש
- עבודה משותפת עם המתנדבים לשם שיפור החוויה
- בניית צוות חיצוני למידברן שיבדוק האם תהליך ההערכה נעשה בצורה טובה
- האם עדיף לשלוח את המשוב ישר אחרי האירוע או חודש אחרי?
הוקרה
- רכישת מיומנויות והעצמה - איך לתת ערך מוסף
- גאוות יחידה - שירגיש חלק ולמה מה שעושה חשוב
- הוקרה אישית - במיוחד במחלקות גדולות, לא להכין סתם משהו גנרי
- רציפות - להוקיר גם לפני ובמהלך האירוע ולא רק אחריו
- ארגון ותכנון - לוודא שלא שוכחים אף אחד!
פרידה/סיום
- לא פרידה, אלא סוף אירוע/סגירת מעגל - לאפשר המשכיות
- מטרת הסיום - שימור הידע, שימור המתנדבים, יצירת דו"ח
- פרידה יזומה - ללמוד איך להגיד למישהו שלא מתאים למחלקה בלי שירגיש שלא מתאים למידברן בכלליות.
- אגו בצד - איך נותנים פידבק עצמי במידה ונפרדים ממתנדב
סיכום
מה שחוזר על עצמו הוא עניין ההשתתפות ויצירת הזהות.
חשוב לשים לב איך בונים את כל התהליך ולא סתם לעשות את זה על הדרך.
ראו גם
- ניהול אנרגיה במידברן - סדנא 28/8/2016
- תוכנית עבודה - פורמט תוכנית עבודה מידברן 2017