המדריך המהפכני למימון המונימות
מתוך שקוף באוהל
הדף הזה הוא מדריך זריז לתהליכי מימוןהמונימות למטרות מהפכניות.
תוכן עניינים |
הכל בשלושה משפטים
מימון המוניםות זה תהליך שבו קהל משתתף באיסוף כסף למטרה קבוצתית כלשהי. התהליך בעל יכולת מהפכנית משום שהוא מאפשר לקהל להחליט בעצמו ולהוציא לפועל בעצמו סדרי עדיפויות קבוצתיים, ללא צורך בתיווך של מערכות שלטון וקבלת החלטות מוכרות. כדי להצליח בפרויקט מימוןהמונים כדאי לתכנן ולבצע אותו לפי קוים מנחים שמתוארים כאן למטה. בהצלחה!
תבנית למימונהמונים (רשימת שאלות שכדאי לענות עליהן מראש, מתוך אתר מימונה)
ראו מאבק הגז: מימוןהמונים - איפה הניתוח?
מתי כדאי לא לעשות מימון המונים?
- כשיש חלופה הרבה יותר מוצלחת וודאית, למשל, כאשר שיתוף פעולה פשוט עם חברה שמחפשת לצמוח בנושא שמעניין אותך להצמיח, היה יכול להניב את המימון בוודאות גבוהה. כך למשל כותב צבי קצבורג על הניסיון של חברת קנוניקל לגייס 22 מיליון דולאר כדי להקים את ubuntu edge, מערכת הפעלה למחשבי כף יד:
- צבי קצבורג (2013), "Ubuntu Edge - על קצה התהום". אתר אנשים ומחשבים, 15 באוגוסט 2013. נדלה ב8/9/2013
- "היא הייתה צריכה לגשת לאחת החברות שמתעסקות בין כה וכה ביצירת חומרה, ולנסות לשכנע אותה להכין אב טיפוס שיהיה מבוסס על מה שהיא מציעה. היא הייתה צריכה להתעסק בתכנון ובתוכנה בלבד. את זה היא כבר עושה - ובלי גיוס של מיליוני דולרים. ולא, היא לא הייתה חייבת לפנות לאחת החברות הגדולות בתחום כדי לשכנע. יש מספיק חברות במזרח הרחוק, וכן - כמובן שבסין בעיקר, חברות שיוצאות כעת מקליפת ה-OEM ומציעות טלפונים וטאבלטים משל עצמן. חיפוש קל באינטרנט היה יכול להוביל את אנשי קנוניקל, שלא לומר מרק שאטלוורת' בעצמו, לאחת החברות הללו. אם קנוניקל הייתה מצליחה לשכנע חברה כזאת, שהיא בעצמה הייתה יכולה לראות ב-Edge מנוף שיעזור לה להגיע לכותרות, המכורים לעניין היו רצים וקונים את הטלפון מהר מאוד."
הטקסט
(הרוב מתוך המדריך של עמית גל:)
- מהו המסר שימשוך אנשים להתחבר לפרוייקט.
- להתנתק מהמקום הנילהב (מין הסתם) שבו אתם נמצאים כשותפים בפרוייקט,
- לחשוב מתוך עיניים קרות של מי שפוגש את הרעיון בפעם ראשונה.
- איך צריך לספר לי על זה באופן שיעורר עניין, שיתחבר אלי באיזשהו אופן, שיגרה את סקרנותי, שיגרום לי לרצות להצטרף?
- האם הוא מעניין אותי?
- האם הוא מקדם את הערכים שחשובים לי? או שהוא עוד מיזם בזרם?
- האם הכסף שלי כמשתתף, יכול לתת תפוקה טובה יותר בחיי היום-יום שלי (לקנות לי ארוחה טובה יותר מחר בהפסקת הצהריים) או שיש כאן הזדמנות חד פעמית ונדירה להשתתף:
- בקידום ההגשמה העצמית שלי
- בסיפור שאשמח לספר לחבריי ולהתגאות בו
- במשהו שממש חשוב לי להיות שותף ביצירה שלו
- לתת קצת כסף, משהו סמלי, אבל ישלחו לי מתנה ממש מגניבה במחיר ששווה לי להשקיע בו?
מדריכים מהרשת
מדריכים בעברית
- הכי מומלץ: עמית גל (?), "התדריך למימון המונים". A Creative Fool - crowd funding&creative workshops (בלוג), ?. נדלה בתאריך 14/3/2013 גיבוי למקרה של העלמות מהרשת זמין כאן קובץ:התדריך-למימון-המונים--עמית-גל.pdf.
- עמית גל (2013), "מימון המונים קריאייטיבי – השלב הבא באבולוציה של הפרסום". A Creative Fool - crowd funding&creative workshops (בלוג), 3/3/2013. נדלה בתאריך 14/3/2013
- עמית גל (2013), "סדנת crowd funding"י. A Creative Fool - crowd funding&creative workshops (בלוג), 11/2/2013. נדלה בתאריך 14/3/2013
מדריכים באנגלית
דוגמאות משובחות לקמפיינים שהצליחו
ףףףףףףףףףףףףףףףףףף החזון - ככה נציל את העולם. ועכשיו בדיוק יש כאן משהו כזה אז שימו כסף. ירידה מהגריד, תמיכה במעמד הביניים.
כל משתתף משלם 800. או לעשות כזה בערבית. כל יועץ עסקי זה בקלות 10,000 שקל. אבל זה אומר שאתה רציני. יש כאלו שהצליחו. ויש לעובדי ההוסטלים, ובעלי הוסטלים חברי העמותה.
- הקמפיין נגד הזיהום במפרץ חיפה - גייס 40,000 ש"ח ב-3 חודשים, כאשר במקור תוכנן לגייס אותם בחודשיים ובגלל מלחמת עזה הוסכם עם הנהלת אתר "הדסטרט" להאריך את משך הקמפיין. הדגש הייחודי הוא שהקמפיין אינו מספר מה יבוצע עם הכסף שנאסף, רק מציע תשורות לתורמים ומציג קישורים לכתבות בנושא אשר בהן מרואיינים מובילי הקמפיין. חשוב להגיד שהקמפיין היה מאוד גבולי, רק כ-12 שעות לפני תום הקמפיין הושג היעד. (נדלה בתאריך 29/9/2014)