קורס מנהיגות במועצות המקומיות
תוכן עניינים |
משתתפים - חיפה
- רפי, חיפה. שיחק בתיאטרון חיפה.
- חנן זיסו. יועץ אסטרטגי/תקשורת/לובי. מטבעון.
- שרונה גוריאן. חדרה. פעילת מחאה
- רון לירן. פרדסחנהכרכור. פעל 5 שנים מול מועצה מקומית, משרד התחבורה ומע"ץ על הרימזור של הצומת עם הרכבת בפרדסחנה וחסך חיי אדם. מהנדס תעשיה וניהול.
- דינה - רכזת קהילה רפורמית של דוברי רוסית בחיפה.
- גל אלגר - לא פעילה מוניציפלית. עו"סית. פעילה בעיקר ב-J14. שם כותבת ועורכת.
- ברוך "ההומו" אורן. רץ לראשות מועצת בנימינה-כרכור. החיידק התחיל
- גיא שמיר. חיפה. מההשתחררות מהצבא - היו לי מועדונים ולא היו תקנות, מה קורה אחרי 21:00 בלילה. ומצאתי את עצמי מעורב במועצת העיר ואגודת הסטודנטים עוד לפני שנרשמתי לתואר ראשון.
- דינה. חדרה.
- שמס עזאם . עוספיה. בעקבות פרויקט קרן ריאל מדריד החליט להיות מעורב אזרחית ופעיל פוליטי
- אבישי מפלגת העבודה. קריית טבעון. אדריכל נוף.
- שירה שגיא. דוקטורט בפקולטה לרפואה. טיפול ברחוב בבת גלים שמוצף בחורף.
- גלעד. קריית מוצקין. אח של עודד. עודד פעיל בחיפה. פעיל בוועד הבית/הורים.
- יעל לבנון. הרבה שנים הייתי ירושלמית גולה, ועכשיו חיפאית גאה. מפעילות המאהל. סוציולוגית עירונית/קהילתית - דוקטורנטית.
- רון פינטו. נהריה.
- תמי. רכזת מעורבות חברתית באור עקיבא. גרה בעתלית.
מפגש ראשון: מבוא
רפי קמחי - מרכז הפעילות של המכללה בצפון / כח לעובדים בצפון.
לא מעט שנים בנושא המוניציפלי.
- הקמת משמרות מקומיים / תקציב מקומי.
- ניהלתי קמפיין לבחירות בחיפה.
השלטון המקומי -??
- השלטון המקומי יש לו משמעות פוליטית. לגבי סדר היום הפוליטי, סדר היום המקודם איפה שאנחנו גרים.
- מדובר כאן בגוף שיש בו כספים והוא מסוגל להוציא לפועל מדיניות. יש אפשרויות לשנות בתוך התקציב.
- לשלטון המקומי יש חשיבות גם במישור הארצי. למרות שלפעמים קשה לזהות את זה. למשל הסמכויות של יו"ר ועדת התכנון ובניה המקומי (ראש הראשות) על דיונים ברמה הארצית.
- במרבית ענייני חיינו, לשלטון המקומי יש את רוב ההשפעה על תהליך החיים שלנו.
למשל בעיריית חיפה 1/3 מהמורים מועסקים ישירות ע"י עיריית חיפה ולא ע"י משרד החינוך.
יש 4 סוגיות מפתח בשלטון המקומי: מרחב ציבורי, שוק, תודעה, מדיניות.
מרחב ציבורי
למשל האם הנמל שייך למדינה (נכס לאומי) או חלק מהחוף ושייך לתושבים?
שוק
למשל הכנסת שיטור מהרמה הארצית לרמה המקומית, משטרות פרטיות - זה יש לזה השלכות משמעותיות מאוד על השווקים.
גם ברמה הגלובלית. גם עיריית כרמיאל מושפעת מתהליכים גלובליים שבהם ההון יוצא או נכנס לכל מיני מקומות. ולכן השלטון המקומי צריך להסתכל עליו כחלק משווקים גלובליים ולוקאליים.
תודעה
תודעה עירונית. אני אוהב את העיר שלי, אני בעד העיר שלי. אני רוצה לברוח מכאן... זה מאוד קריטי כדי להצליח להניע
מדיניות
עוד
חובה: נושא של מימון בחירות וסוגיות משפטיות - מבוא. חובה: מבוא לשטח. אני יכול להרצות אבל זה חייב להיות דבר ראשון כי אחרת הקורס הזה פשוט מנותק מהעניין. 14-15/6 סמינר.
גיא - למשל - שיעורי בית - להביא 50 תומכים ראשונים, שם ופרטים אישיים.
מפגש שני: פקודת העיריות
מבוא
מצד אחד ממשלת ישראל מצמצמת את התקציב, האחריות שלה. מצד שני, יש הרבה יותר סמכויות, שמטיל על הרשויות המקומיות הרבה יותר אחריות. ואז כשיש דיונים על התקציב, בוחבוט, רכז השלטון המקומי, מרים דגל: "אתם אומרים לי להיות קוסם ולייצר הכנסות עצמיות כדי לענות על כל הדברים שאני אמון עליהם בחוק הרשויות המקומיות".
בתי החולים הקימו קרנות מחקר. קרנות המחקר משמשות גם לקבלת תרומות לבית החולים מגופים שבית החולים לא יכול לקבל מהם תרומות ישירות. כמו למשל חברות תרופות.
השוק מפגיש את אלו שיש להם מה להציע ואלו שמבקשים את הדברים הללו. קפיטליזם וחירות של מילטון פרידמן.
התפקיד של השלטון המקומי הוא גם סוג-של כליא ברק מול תסכול האזרחים.
פקודת העיריות היא פקודה מנדטורית. עברה שינוי ב1967 ובשנת 1978.
מה היא עירייה?
תאגיד.
רובע עירוני
רשאי השר להכריז שאיזור כלשהו יהיה רובע עירוני אם נוכח שתושבי אותו רובע רוצים בכך.
הוכרז - אז יהיה לו וועד. עם בחירות.
מועצה
מספר החברים במועצת העיר לפי מספר התושבים (לא מדברים על בז"בים - בעלי זכות הצבעה) הרשומים ביום הקובע. לפי תיקון של 10/2011 המפתח הוא מה שקיים היום או אם מספר התושבים עולה מעל זה, אז יתעדכן לפי: עד 1000 תושבםי - 5 חברי מועצה
עד 1000 תושבים | 5 חברי מועצה |
3000 | 7 חברי מועצה |
10,000 | 9 |
15,000 | 11 |
25,000 | 13 |
50 | 15 |
75 | 17 |
100,000 | 19 |
125,000 | 21 |
150,000 | 23 |
200,000 | 25 |
250,000 | 27 |
300,000 | 29 |
300,000 ומעלה | 31 |
תחילת כהונה 21 יום לאחר הבחירות או 21 יום לאחר הבחירות החוזרות.
ישיבת המועצה הראשונה תהיה 14 יום מיום כניסת הנציגים החדשים לתפקידם. כלומר, יש לראש העיר 21+14 ימים לסגור קואליציה.
ניתן לכהן בלי קואליציית רוב. אבל מועצה לעומתית זה אחד הדברים הכי נוראיים שיכולים לקרות.
ארגון המועצה ודרך פעולתה
מי לא יכול לכהן? מי שלא גר, מי שלא כשיר לאפוטרופסות, שוטר, עובד מדינה בשכר, עובד בשכר באותה עירייה, מי ש??, מי שחייב חוב סופי בגין ארנונה או מים.
לגבי ניגוד עניינים
יש להצהיר על עסקים קשורים למועצה, ויש להמנע מדיונים הקשורים לנושאים אלו.
מועצת העיר יכולה לאשר עסקה עם קרוב של חבר מועצה.
חובות חבר המועצה
חבר המועצה שנפקד מ-3 ישיבות ברצף או 3 חודשים ברציפות - יחד מלהיות חבר מועצה.
יש מקומות שבהם אין ישיבות גם במשך רבעון. ויש גם החלטות דרך שיחת טלפון.
ישיבות המועצה הן פומביות, חייבות להיות פומביות.
יש וועדות שהוגדרו סגורות.
48 שעות לאחר שכתב התפטרותו הגיע לראש העירייה זולת אם חזר בו מההתפטרות.
חבר מועצה שחדל מכהונתו - יבוא הבא ברשימתו של אותו חבר מועצה.
האם ניתן לשנות את רשימת הסיעה תוך כדי הקדנציה? האם ניתן לעשות פריימריז פנימיים בכל תקופה? לא תואם לחוק.
כדי לרשום רשימה צריך להביא 2% מבעלי זכות ההצבעה במועצה.
היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים - יכול לחייב את ראש העיר באופן אישי בתשלום.
ראש העירייה וסגניו
ס.126:
העירייה תפעל באמצעותו.
ראש העירייה יהיה אחראי שהתפקידים יבוצעו כראוי.
שכר מקבלים ראש העירייה וסגניו.
פחות מ-10,000 - אין סגנים בשכר. |
לא יותר מסגן אחד לעירייה שתושביה 10,000 |
יותר מ-2 סגנים ל-100,000 תושבים |
יותר מ-3 ללא יותר מ-200,000 |
יותר מ-4 ללא יותר מ-400,0000 |
יותר מ-5 ללא יותר מ-500,000 |
גם בסגני ראשות העיר יש קדנציה.
פנקסי העירייה
פנקסי העירייה ומסמכיה פתוחים לעיון ע"י כל חבר מועצה.
סמכויות השר והממונה במקרים מיוחדים
איך לפזר מועצה. בגין גרעון, בגין דוח מבוקר.
התהליך הוא שמוגשת תוכנית הבראה שטעונה את אישור השר. וכי השתתפות המדינה אינה חורגת מתקציב המדינה.
רשאי למנות חשב מלווה לעירייה. על גרעון שוטף של 10% או יותר. או גרעון מצטבר של 15% או יותר.
השלב הבא הוא מינוי ועדה קרואה. השר ושר האוצר ימנו וועדה קרואה. גרעונות או שיעור גביית ארנונה ואספקת מים. אלו קריטריונים גזברותיים לחלוטין.
ועדות
שם הוועדה | ||
---|---|---|
ועדת הנהלה | המועצה רשאית לבחור ועדת הנהלה קבועה שתפקידה לייעץ לראש המועצה לביצוע תפקידיו. וסמכויותיה - כל דבר שאין בסמכות ועדה אחרת. | ראש העירייה, סגניו, וחברי מועצה אחרים שהמועצה תקבע. |
ועדת מרכזים קרואה | לעיין במכרזים. ראש העירייה לא יהיה חבר בה.
זו וועדה קריטית, הרבה מאוד כסף זורם בה. |
סגורה, אבל יש לפרסם את החלטותיה. |
ועדת כספים | ועדה קבועה שתפקידה לייעץ על ענייני כספים של העירייה.
זו הועדה שיושבת עם גזבר העירייה ומכינה את התקציב. התקציב - מחוייבים לפרסם לפי חוק חופש המידע את תקציר התקציב. חברי מועצה מקבלים. |
סגורה |
ועדת מל"ח | להכנת והפעלת המשק בשעת חירום. לא טעונות אישור המועצה, אבל כן יכולה לקבל החלטות שמשפיעות על תקציב העירייה. | סגורה |
ביטחון | איפה שיש משמר אזרחי תוקם ועדה שתייעץ למשמר האזרחי. | |
ועדת ביקורת | תבחר ועדת ביקורת שתפקידה לדון בתלונות מבקר המדינה, נציג ציבור, משרד הפנים או מבקר העירייה. תדון ותגיש את זה לה
מספר חבריה לא יעלה על 7, וההרכב יתאם להרכב המועצה. ראש העירייה, סגניו וחברי ההנהלה לא יהיו חברים. ראש ועדת הביקורת לא יהיה דירקטור בחברה עירונית. ראש ועדת הביקורת יהיה מסיעת האופוזיציה (שיתקיימו בסיעתו - שונה מסיעת ראש העירייה, אין ייצוג בסיעת ההנהלה וכו). |
פתוחה |
ועדת הנחות | לתת הנחה מסכום הארנונה. סופר סופר חשובה. | |
ועדת קליטה | ||
הנצחת נרצחי טרור | ||
קידום האישה | ||
חינוך | חינוך ותוכניות חינוך.
ראש המועצה או סגנו יהיו היו"ר. 3 או 6 חברי מועצה, 2 נציגי בתי ספר שהם מנהלי ביס או סגניהם. האחד יסודי ע"י ארגון המורים והשני על יסודי ע"י הסדתרות המורים. נציג מועצת התלמידים העירונית. יש אופציה וזה קורה - שעל בסיס המפתח הקואליציוני ממונים נציגי ציבור. למשל איש הקואליציה יכתיב את הנציג ציבור ללא זכות הצבעה יהיה לפי מה שהקואליציה רצתה. |
פתוחה |
ועדה לאיכות הסביבה | ליזום ולתכנן אירועים
תגיש לאישור המועצה ותעקוב אחרי ביצוע התוכניות המאושרות חברים 4 חברי מועצה, עובד בכיר שאחראי לזה, 2 נציגי ציבור שהם תושבי העיר, האחד יבחרו ארגוני איכות הסביבה מקומיים והשני ארגון ארצי. לדיוני הועדה יוזמן כדרך קבע נציג ארגון ארצי. בד"כ נציג החל"ט או אט"ד. |
פתוחה |
ועדה למאבק בנגע הסמים המסוכנים | ||
ועדות שונות | בנוסף על זה רשאית המועצה לבחור ועדות קבועות או ארעיות. |
ההרכב הסיעתי בכל אחת מועדות חובה - יהיה תואם את ההרכב של סיעות המועצה ובלבד שיהיה נציג אחד לפחות של סיעות האופוזיציה. למעט ועדת הנהלה, כספים וכו'.
תואם ככל הניתן את מבנה האופוזיציה.
רשימת תפקידים שחייבים להעסיק
ץץץץ וגם:
- מנהדס
- וטרינר
- יועצ משפטי
- מנהל מחלקת חינוך
- מבקר
- גזבר
ניהול המקרקעין
יש פרק נרחב על זה.
כל מקרקעין יירשמו בספרי האחוזה של העירייה.
לא רשאית למכור או להעביר בעלות בלי רוב של חברי המועצה ובאישור השר.
התמורה שנתקבלה ממכירת מקרקעין, תשמש אך ורק לקניית מקרקעין. ואולם רשאי שר הפנים להתיר שימוש אחר בתמורה.
תקציב העירייה
תב"ר ותקציב רגיל.
הגזבר יכין לא יאוחר מ-2 חודשים לפני תחילת שנת הכספים
ראש העיר יעביר לדיון בועדת הכספים.
המועצה תדון לא יאוחר משבועיים לפני פתיחת שנת הכספים.
לא התקבל תקציב העירייה בתוך 6 חודשים מיום קבלת התקציב השנתי בכנסת - תסתיים כהונת ראש המועצה והשר ימנה בתוך 14 ימים ועדה קרואה.
תקציב העירייה טעון את אישור השר. לא אישר - יבקש תוך 30 ימים לכל היותר שיוגש לו תקציב מתוקן. לא הוגש לאישור השר בהתאם להוראותיו - פיזור וכו'.
השר רשאי לשנות או לדחות פריט בתקציב או להוסיף פריט. מחמת נסיבות חורגות מהרגיל.
פרסום התקציב
תמצית התקציב המאושר יפורסם ברשומות.
חובות העירייה
- רחובות - בעניין רחובות תעשה העירייה פעולות:
- פיקוח על שיבור רוחב רום של כל רחוב, תיקונו, ניקויו, הזלפתו, תיאורתו
- תמנע מכשולים ברחוב
- תקרא שמות לכל הדרכים והכיכרים
- תנקוט אמצעי זהירות נאותים נגד תאונות בעת תיקונים בשטח הציבורי בעיר.
- בניינים
- תפקח על הקמתם הריסתם שינוים ותיקונם
- ריצוף חצרות ושטחים הקשורים
- התקנת בורות וכו' כדי למנוע יתושים
- קו החזית של בניינים סמוכים ועל קוי בניין ושיעור שטחי המגרשים.
- תפקח על הקמת בניינים מסוג מיוחדים באיזורים מיוחדים וכדומה.
- תקבע אמצעי זהירות נגד תאונות בעת שינויים ותיקונים.
- תדאג לביטוח נגד סכנת מוות או מחלה בגלל שינויים ותיקונים
- ביוב
- תפקח על תוכניתם ובנייתם של כל הסניטריה בעיר, בתים, חצרות ובתים פתוחים.
- מפעלי מים - מה שהוקם ע"י העירייה, התאגדות או אדם פרטי
- תמנע בזבוז מים
- חומר צינורות שסתומים ברזים
- תסדיר אספקת מים ציבורית
- תסדיר ע"י מדידה של מים
- תקבע את המחיר שישולם וההיטלים על התקנת אספקה
- תפרסם מדי רבעון על לוחות המודעות עיתונות או דרך אחרת מידע על איכות המים.
- שווקים ומוצרי מזון
- תסדיר שווקים ציבוריים ומקומות למכירה ציבורית של מטלטלין ומקרקעין
- דמי שימוש לכאלו
- להקים שווקים כאלו
- תפיסת וחילוט מזונות ומשקאות "פסידים" שאינם ראוים לצריכת אדם.
- בתי מטבחיים
- עצירת בעלי חיים המובלים לשחיטה לבדיקת בריאות
- סימון בעלי חיים שנשחטו לבדיקתם כאמור
- מלאכות מסוכנות
- כל מלאכה מסוכנת שטובת הציבור ראוי להסדירה. מפעל לצביעת עורות.
- תברואה ברה"צ ונוחותו
- להסרת כל מטרד או מניעתו ולבדוק מה המטרדים הקיימים
- פינוי סחי ואשפה מכל בית ואגרות כאמור
- כל הסניטריה בעיר
- פחי אשפה ציבוריים וכלי קיבול שמאספים בהם אשפה שיוחזק באופן שלא יהוו מפגע לבריאות
- תתקין בתי שימוש ציבוריים. תתקין ותקיים במצב טוב. לא רשום שיש לה סמכות לקחת כסף.
- ניקוי וטיאוט של רחובות. תמנע הצטברות אשפה.
- תיאטראות, בתי עינוג
- שלטים במקומות עסק ובמקומות אחרים
- כלבים ובעלי חיים אחרים
- תורה על רישום והשמדת כלבי הפקר
- תסדיר או תמנע מעבר בעלי חיים למרעה
- כיבוי אש
- תסדיר בטיחות ושימוש אש במקרה של דליקה. כלומר, לא אחריות מכבי אש אלא העירייה.
עו"ד גיא אטיאס: מימון בחירות
סיעת חיים בחיפה. סיעת דור שלום הכניסו 3 חברים.
מחלקים את ההבדל בין רשימות וסיעות.
סיעה = רשימה שכבר נמצאת במועצת העיר. מי שלא נמצאת במועצה האחרונה, כבר לא נחשבת סיעה.
יש הבדל בין מי שלא רוצה להעזר בסיעה קיימת בכנסת או במועצה, לבין מי שכן רוצה לרוץ. כשאתה סיעת בת של סיעה בכנסת, מתנהגים אלייך אחרת מאשר אם אתה רשימה עצמאית.
נדבר על סיעה עצמאית.
כשאתה רשימה שהיא סיעת בת של סיעה בכנסת, זה גם מקל על הבירוקרטיה וגם מקל על המימון.
"תהיו סיעת בת אצלנו, רק תביאו איתכם 100,000 ש"ח".
כל המעטפת - סיוע וייעוץ משפטי.
או קבוצה של 200 איש או 2% של היישוב, לפי הקטן מביניהם. על מנת לקבל את ספר הבוחרים - צריך להגיש רשימה כזו. לזה מספיק 100 חתימות 150 יום לפני המועד. 90 יום לפני מועד הבחירות צריך להגיש את ה-200.
צריך בדף שלהם במחברת שלהם. כשהם יחלקו את זה כי למשל רון פ"ח ניסה ולא קיבל.
חלוקת המנדטים בחוק הרשויות המקומיות - בחירות. זה לפי חוק באדר-עופר. לפי הכנסת.
מספר הקולות הכשרים, לחלק למספר חברי המועצה, ומזה מקבלים את המכסה (למנדט).
בודקים מי עמד בלמעלה מ-75% מהמכסה, ואת כל השאר מנפים החוצה.
ואז נשארים רק המצביעים שהצביעו לאלו שהצביעו למעל 75% מהמכסה.
לוקחים את הקולות של מי שהצביעו למפלגות שכן נספרות, ומכאן מקבלים את המודד - שזה מניין הקולות הכשרים למפלגות לאחר סינון.
חלוקת עודפים והסכמי חלוקת עודפים. אם יש לך את מספר העודפים הגבוהה ביותר, את זוכה למנדט ההפקר. אבל אם הרשימה לא חתמה על הסכם עודפים, ועדיין לרשימה יש 75%מודד, ולאחרים אין 75%מודד, אז הרשימה כן תקבל את המנדט הנוסף.
אם קיבלת 75% ממנדט בודד, עדיין סביר שתכנס.
כל סיעה או רשימה זכאים לכיסוי הוצאות שלהם לפי הוראות חוק זה.
יחידת המימון נגזרת מכמות בעלי זכות הבחירה (בז"בים).
יש עניין של מי שברשות שלו פחות מ-2000 או 1000.
זכתה במנדט אחד לפחות, סכום המימון, הוא יחידת החישוב.
לא זכתה במנדט אחד אבל 50% מהמודד - זכאית לקבל 60% מהמודד.
זה ספורט מסוכן, הספורט הזה של בחירות. חובה לקחת רואה חשבון ורצוי אחד שמבין בזה.
סכום המימון מחולק כך:
יש מקדמה.
85% מהסכום בניכוי המקדמה, ישולם 20 יום מפרסום התוצאות
15% מפורסם רק אחרי שמבקר המדינה פרסם דוח חיובי לגבי הסיעה.
רשימות משותפות. הוגשה רשימה משותפת - מודיעים לשר במכתב משותף מה יחס המימון ביניהם. פעם אחת מודיעים לשר וזה הכל. אבל זה לא יכול להיות הפרש של 40% ומעלה.
חשבונות ודוח כספי שרצים במשותף - מגישות דוח כספי בנפרד. בטח נכון כשרצים עם מפלגה, שמגישה דוח אחד לכל הארץ.
את הדוח מגישים באופן מקוון.
אין היגיון לשתי רשימות עצמאיות לרוץ בנפרד. סתם יקר יותר. אבל אם כבר הודיעו לשר שרצים כ"א בנפרד, אז אין מנוס מאיחוד כזה.
מתחילים לחשוף את קרביה של המפלגה רק מרגע שנרשמתם. יכולים לעשות דברים מעניינים כרשימה עצמאית, עד הרגע שבו נרשמתם. מהרגע שנרשמתם, יש לכם חובות דיווח. וזה היתרון של רשימה עצמאית.
חייבים להרשם 90 יום ובגלל החגים - קיצרו ל-34 ימים גם למועמד וגם לרשימה (רון פ"ח).
מקבל תרומה של מדבקות בחינם - לא צריך לרשום כל עוד אתה לא רשום.
רשימה קיימת מקבלת לפי כמות המנדטים. סיעת בת לפי כמות המנדטים שיש לה בכנסת. יש יתרונות מימוניים לרשימה קיימת, קבלת המימון מאוצר המדינה.
- מועמד קש.
דור שלום הריצו מועמדים לכנסת. איש טוהר המידות, מספר 2 ברשימת העבודה, ניהל את הקמפיין, והעביר כסף ב-8000 עמותות.
סיעות שמרכיבות רשימה משותפת, לא יכולות להעביר אחת לשניה כסף, לא יכולות להעביר אחת לשניה כספים, אלא בהלוואה עד חודשיים לאחר הבחירות.
גם כששוכרים משרד פרסום, היחס בין התשלומים צריך להיות זהה ליחס מימון הבחירות המדובר. לפחות ברמה של הסכומים בסה"כ, היחס צריך להשמר.
סיעה מקבלת מקדמה תוך 7 ימים מיום שאמרה שהיא רצה, אילו זכתה למספר חבריה במועצה היוצאת, 60%.
רשימה חדשה תקבל 60% ממנדט אחד.
סיעת אם רשאית לקבל 60% מהסכום שיחסו לסכום המימון הכולל, ביחס למספר חברי הסיעת אם ביחס למספר חברי הכנסת, או לפי היחס שיש לה במועצה, לפי הסכום הגבוה ביותר ולפי בחירתה.
כדי לקבל את המקדמה צריך לשלוח הודעה על מספר חבריה, בא כח הסיעה ומ"מ, להודיע על לפחות 2 ולא יותר מ-8 שמוסמכים לפעול בשמה, ש2 צריכים להודיע שהם בקיאים בענייניה הכספיים. יש משמעות פלילית חריפה. שמו מענו של הרו"ח שמינתה, יחד עם הסכמתו. תצהיר חתום של כל חברי הסיעה על הכוונה לניהול תקין ואת מספר חשבון הבנק שלה.
אפשר אח"כ להחליף את הנציגים.
קודם לרשום את המפלגה, אז חשבון בנק, ואז
ערבות בנקאית שהסכום שלה הוא מה שקיבלת +10%. מה שהופך את כל העסקה ללא כדאית. כי אף בנק לא יתן ערבות בלי שנפקיד את הכסף מראש.
לא השיגה רשימה 50% מהמודד, הערבות הבנקאית מחולטת.
לא קיבל מועמד לפחות 25% מהקולות הכשרים - הערבות הולכת.
צ'ק בנקאי שצריך לשים בהרשמה - ב-2008 זה היה משהו כמו עשרות אלפי שקלים. בתלות בגודל הרשות. בין 5,000 ומעלה. יש טבלה שתפורסם. זה הכל מפורסם בוועדת הבחירות
לא תוציא סכום הגדול מבין אלה:
- סכום העולה על 200% על המגיע לה אילו זכתה במה שיש לה במועצה היוצאת
- סכום העולה על 200% על מה שקיבלה כמפלגה
- או סכום העולה 150% שהיה מגיע לה אילו זכתה ל-3 מנדטים. - לפי הגדול מביניהם.
ובדיוק בגלל זה המציאו את ה"עמותות". גם אם הצלחת להתרים את כל מדינת ישראל, לא תוכל להוציא יותר ממה שאמרנו. רשימה חדשה - זה בעצם 4.5 יחידות מימון.
יש הנחיות שכתובות בשפה ברורה - הנחיות מבקר המדינה. כדאי להוריד מהרשת.
ממי אפשר לקבל תרומות?
אי אפשר לקבל כסף מתאגיד. חוץ מקיבוץ שכן יכול לתת תרומה למועמד במועצה איזורית. אי אפשר לקבל תרומה מאדם שלא רשום במרשם האוכלוסין. 5000 ש"ח זו המגבלה לבאנדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו. זה בתקופת בחירות. בקמפיין של מצנע בפריימריז לעבודה - הוא שכר משרד ב-500 ש"ח לחודש. אמרו לבעל המשרד שזה שוחד. הוא אמר אני בעלים של חברה שיש בה 100 עובדים, שום דבר לא מונע ממני לתת לעובדים שלי בונוס ולדרוש מהם לתת תרומה למצנע.
בחוק אין מגבלה על אדם בודד בניגוד לתא משפחתי. אבל מבקר המדינה יש לו מה לומר על זה.
חוו"ד - אפשר לקבל pre rouling ממבקר המדינה והוא נותן תשובות דיי בזריזות. אפשר להעלות תלונות על רשימות אחרות והספורט הזה נהיה פופולארי לקראת הבחירות.
חייבים חשבון בנק.
אחת הטקטיקות זה להתיש את כל מי שבסביבה. לכתוב דברים שלא קיימים. תבדוק ותבדוק וצריך לתת תשובות מהבוקר עד הלילה.
דוח כספי מגישים למבקר המדינה. והוא מוותר לנו על ה-15% הנוספים לפי דעתו.
הנחיות החוק (הגבלה על הכנסות והוצאות) - מחייבות גם רשימות שלא ביקשו מימון. והמועד האחרון לקבלת מימון הוא לפני הבחירות.
נעברה עבירה - ייאשם כל מי שהוא מורשה אלא אם יוכיח שנקט את כל האמצעים. נתן הוראות קיים מערכת בקרה.
שכר עבודה בבחירות
שכר שניתן בתמורה לעבודה בתקופת הבחירות.
כל תשלום על הסעת נוסעים או כיסוי דלק לא יעלה על הסכום של כיסוי דלק.
משרד הפנים מגדיר את כל המספרים הללו.
כל העסקת עובדים או פעילים בשכר מחייבת הסכם בכתב.
פריימריז
חוק הזה חל גם על פריימריז.
המע לניהול חשבונות במשרד מבקר המדינה
כדי להכנס צריך לקבל משתמש ממבקר המדינה. זה מה שעושה מנהל החשבונות שלי.
- תרומה היא בכסף או בשווה כסף, במישרין או בעקיפין, במזומנים או בהתחייבות בכתב, לרבות מתן שירותים
למעט פעילות אישית בהתנדבות שאינה בגדר עיסוקו של המנדב.
לכן לא יכולים לקחת יועץ משפטי בהתנדבות. אני הייתי המתנדב המשפטי של דור שלום.
איך יודעים שהוא מלווה אותכם? כי הוא מגיש בשמכם עתירות בבית משפט.
את התורמים כדאי לשים בתוך הרשימה.
כל מועמד יכול להביא את הכסף שלו מהבית. סילבן שלום כשעושה פריימריז, לא לוקח תרומה מאף אחד.
הערכה - כמה יעלה ייעוץ משפטי לרשימה חדשה - ככל שהרשימה יותר מסוכנת ורצינית - זה יעלה יותר. בערים שבהם זה חשוב, אפשר להגיע להיקפים שמעסיקים את העו"ד מהבוקר עד הלילה 7 ימים בשבוע. ואם אין עו"ד אשרייך.
המערכת לניהול החשבונות - צריך ללכת לפיה.
הוצאות של סיעות בת - בסיעת האם. והיא אחראית.
סיעה בטרם תתחיל לאסוף תרומות - תבקש מערכת לניהול בחירות ממבקר המדינה. עוד לפני שרשמנו את עצמנו ורצינו בואו נתחיל לגייס תרומות - מבקר המדינה שנודיע לו ונקבל הרשאה למערכת ונתחיל לפעול במסגרת המערכת. הטריגר - נקודה שבה התחלת לאסוף תרומות.
ההנחיות של מבקר המדינה יכולות להביא לאישום פלילי וגם לסנקציה של ה-15%.
לעניין סעיף זה סיעה לרבות כל מי שמנהל עבורה, אף בטרם הוגשה רשימת מועמדים. אבל זה בדיוק התחום האפור ולדעת איך מפרידים קמפיין מרשימה. אבל אם הקמפיין מזוהה רשימה, אז צריך כבר לדווח.
סטיקר. אם הסטיקר הוא על שם של רשימה. אבל אם יש סטיקרים שאי אפשר לשייך לרשימה, אבל הם חלק מהקמפיין. כשרוצים להריץ משהו שהוא מזוהה - חייבים לדווח מהיום הראשון. ואם זה תרומה - צריך לדווח על הערך שלה.
סיעה חייבת לדווח. תרומות במזומן וצ'קים מופקדים תוך 3 ימי עבודה. להפיק לתורם קבלה ממוחשבת או פנקס ממוספר מראש.
תדווח ביום קבלתה ולא יאוחר מיום אחד לאחר קבלתה. צריכים איש כספים.
סיעה שמחזירה תרומה לתורם - בצ'ק או בהעברה בנקאית.
כל תרומה ששויה 500 מפורסמת במקום שיוחד לכך באתר האינטרנט של מבקר המדינה שכולל את שם התורם מקום מגוריו וסכום התרומה.
סיעה משלמת בכטיס אשראי, צקים או העברה בנקאית. במזומן עד 400 ש"ח או 700 ביום הבחירות. לספק בודד (אפשרי מספר ספקים ואז 400 לספק)
מפרטת במסמך מיוחד את היקף הפעילות ושוויה.
כנ"ל בגין ערבות שניתנה עבורה.
רושמת במערכת החשבונות הכנסה מתרומה או מימון עצמי של מועמד או מי שמופיע כמועמד.
כל עוד אני עושה דברים עבור עצמי - אין הגבלה בסכום.
אבל כשאני עושה למען הסיעה - אז אני מוגבל גם ל-5000 ש"ח. ההגבלה הזו היא מרגע שהתחלת לאסוף תרומות.
יאיר לפיד למשל עשה פעולות נרחבות בשטח לפני שהכריז על רשימת "יש עתיד".
עולם העמותות כמתניעי קמפיין. סתיו שפיר ואיציק שמולי לקמפיין של שלי יחימוביץ'
ברק אמר מה שטל זילברשטיין אמר לברק כי זה היה הקמפיין של דור שלום.
כל הזמנה או התקשרות מעל 1700 ש"ח דורשים התקשרות בכתב - הזמנת עבודה. הסכם או משהו כזה.
הסכם בכתב לגבי כל הלוואה, והסכם בכתב לגבי כל עובד בשכר.
התנדבות? + החזר הוצ למתנדב?
על ספקי שירותים ויועצים - אין הגבלה.
לא מכיר הגבלות למקסימום חודשי של דלק.
קישורים
- מבקר המדינה
- מבקר המדינה - חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)
- מבקר המדינה - שאלות ותשובות 2003
- ויינברגר ברטנטל ושות' עו"ד מתמחים ברשויות מקומיות - הנחיות 2008
- הנחיות ויינברגר ברטנטל ושות' עו"ד מתמחים ברשויות מקומיות - 2013
שי גולוב: 10 טיפים לקמפיין
הרו"ח אומר מה אסור לעשות והקמפיינר אומר - בוא נראה איך עושים את זה.
קחו בחשבון, הקנסות הם הרבה יותר גבוהים מהמימון שמקבלים. אז לשים לב.
עשיתי את הקמפיין של סתיו שפיר בפריימריז. קמפיינים זה מאוד תובעני מבחינת זמן. הייתי מנהל מטה ומנכ"ל של התנועה הירוקה. כמה וכמה שנים במגמה ירוקה - הדובר והמנכ"ל.
במקרה של סתיו שפיר - הייתה לה הרבה תקשורת, היה צריך לעשות בעיקר GOTV שזה לדעת למי להתקשר ולהתכונן ליום ההצבעה עצמו.
כמו במדעי המדינה - כולם חכמים בדיעבד. אין פתרון קסמים או דרך אחת לנצח. מצד שני - יש כמה סימנים יוצאי דופן:
- דד ליין קשיח. אין הזדמנות שניה.
- כל הפעולות אמורות להיות מכוונות למטרה אחת: להביא מצביעים לקלפי. פלאייר מגניב זה מגניב אבל המטרה היא מאוד ברורה.
יש כל מיני סוגים של קמפיינים: בישראל המון קמפיינים מוטי פרסום .. כמו האמריקאים בשנות השמונים. בגלל שמקבלי החלטות התייאשו מלדבר עם הציבור. הצד השני - GOTV - GET OUT THE VOTE - ללכת לדבר עם אנשים. אלו שני הקצוות.
המצע
מועמדים נוטים להשקיע המון זמן במצע. אל תשקיעו בזה המון זמן. צריכים להיות עקרונות אבל חבל לכתוב הרבה פרטים. כי קל מאוד להעתיק את זה, אז זה לא נותן יתרון תחרותי.
הפתרון - אובמה - לספר למה אני רוצה לרוץ בגלל הסיפור האישי שלי במקום להתעסק באידיאולוגיות של מצע. כי אחרת זה משעמם כי כולם מדברים אידיאולוגיה.
מיפוי
מה השכונות ומי באמת יבוא להצביע לך. הסקרים הזולים עולים 10K-15K - וזה נורא מוקדם לעשות את הסקרים הללו. יש דרך מאוד פשוטה לעקוף את זה - המוקד 106 העירוני מוציא דוח תלונות. תגיע לדוח של המוקד - העיר ובעיותיה יהיו פרוסות. עם מי ועל מה לדבר.
אפשר גם להעזר בקבוצות תושבים מקומיים בפייסבוק - כמו קבוצת "גבעת עדה שלנו".
ראשי מועצה מפרסמים במקומונים את מה שהוא עושה ולפעמים גם מפרסם מה מפריע לתושבים.
אבל האנשים שמתלוננים הם אלו שממילא יבואו לקלפי, הם מודעים פוליטית.
במיפוי אני לא מוותר על אף אחד, פשוט כדאי לדעת איפה לעבוד ואיפה לא לעבוד.
למשל שי מקומות שיש בסיס עדתי. יש חמולות. חבל להכנס לשכונה הזו.
ממש ברמה הבסיסית של עלות תועלת. אפשר להעמיק את זה.
בקמפיין של סתיו למשל, היה מיפוי גילאי. הצעירים והפנסיונרים שיזהו אותה בתוך הנכדה החביבה. האמצע היה מורכב.
מספרים אמיתיים
מספרים אמיתיים מנצחים, בערך הוא לא מספר, עוד מעט זה לא זמן.
כל משימה שדוחים אותה - זה לא שמתישהו בהמשך נעשה אותה. כל הדברים בקמפיין צריכים להעשות, ופשוט יש לך פחות ופחות זמן ככל שהקמפיין מתקדם. צריך תוכנית עבודה עם יעדים שנגזרת מיום הבחירות ועד היום. ספציפית לבחירות הללו זה ממש ממש טריקי. יש חודש חגים וקיץ לפני כן. אין כמעט ימי עבודה לקמפיין הזה.
כי בחגים האנשים מרוכזים במשפחה שלהם והם לא רוצים שתעסיק אותם בשטויות הללו. יולי אוגוסט הלך. עד שיש קצת שקט להתרווח מהדברים הללו.
מתי להתחיל?
הליכוד, עבודה, מרץ - עדיין לא התחילו. התחילו רק בתל אביב. אבל בעיקרון צריך להתחיל ממש בימים אלו. לפני שבועיים או בשבועיים-שלושה הקרובים.
מסרים
ככל שהעיר מגוונת, צריך למפות את הצרכים ולמקד מסרים בכל שכונה.
שישי בבוקר
באמצ"ש תשלחו את הפעילים שלכם, לא יהיה להם עם מי לדבר. צריך שלנו יהיה כמה שיותר שליטה. אם נותנים לאנשים ברחוב חומרי פרסום עם "תכנסו לאתר" - אפשר לתת להם אבל לאסוף את הפרטים שלהם.
- הליכה על החוף בשישי ב-16:00 - זה גם סוג של קמפיין.
להוסיף פרטי קשר על הלוח זמנים
אם אתם מודעים לזה שמנסים למכור לכם - אז אתם לא תתנו פרטי קשר לבנאדם. הרבה מאוד אנשים ממש לא במוד בחירות. אבל ככל שהבחירות יתקרבו - וככל שיהיו יותר פעילים של רשימות אחרות. לעמוד בלי חולצות של הקמפיין אז אנשים יהיו יותר ידידותיים אליכם. מה שהכי חשוב לדעת זה ש-150 יום לפני הבחירות מקבלים שם כתובת ות"ז וצריכים כמה שיותר פרטים איכותיים כדי שתוכלו להכים טלפון. אחת המשימות הכי קשות והכי כבדות - ויש חברות שמוכרות את זה בהרבה כסף - את השידוך שבין פנקס הבוחרים ורשימת טלפונים או מיילים. הסינכרון בין הנתונים - כדי שתוכלו להגיע לפילוח שלכם מתוך פנקס הבוחרים -זה אתגר.
יום הבחירות
30-35% מהאנשים מחליטים בכניסה לקלפי למי להצביע. ככל שיש יותר אנשים בכניסה לקלפי - אנשים פשוט יצביעו לך. לכן חשוב יום הבחירות.