הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון 23) (פינוי פסולת בניין)
מתוך שקוף באוהל
(הבדלים בין גרסאות)
(יצירת דף עם התוכן "{{חוק יסוד |תאריך לועזי=17 במרץ 1992 |תאריך עברי=י"ב באדר ב' התשנ"ב |כנסת=[[הכנסת ה-12|שתים עשרה...") |
|||
(27 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{חוק יסוד | {{חוק יסוד | ||
− | |תאריך | + | |תאריך הנחה/תזכיר=[[23 בינואר]] [[2011]] |
− | + | |כנסת=[[הכנסת ה-12|שבע-עשרה]] | |
− | |כנסת=[[הכנסת ה-12| | + | |מציעות/ים=המשרד להגנת הסביבה |
− | | | + | |מצטרפות/ים=- |
− | | | + | |
|עיקרי החוק= | |עיקרי החוק= | ||
− | + | קביעת האחריות לפינוי פסולת בניין | |
− | * | + | * הרשות המקומית תספק מיכלים לפסולת |
− | * | + | * חברה חיצונית תפנה את הפסולת |
− | * | + | * היצרן ישלם לרשות על הפינוי |
− | + | |נוסח מלא=[http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/62E706F1-BBC9-4FEC-83E4-01F7713C3C0E/33463/653.pdf אתר משרד המשפטים] - הנוסח שאושר בממשלה. | |
− | |נוסח מלא=[http:// | + | |
}} | }} | ||
+ | הצעת חוק מטעם ממשלת ישראל, ביוזמת המשרד לאיכות הסביבה, הנמצאת בהליכי חקיקה בכנסת. | ||
− | ''' | + | '''תיקון 23 לחוק שמירת הניקיון''' מציע לצמצם את מימדי התופעה הבלתי חוקית של השלכת פסולת בניין מחוץ לאתרים מוסדרים. רק 2.5 מיליון טונות של פסולת בניין מוטמנות מדי שנה באתרים המוסדרים, מתוך 7.5 מיליון טונות המיוצרות בישראל. במילים אחרות, שני שלישים מפסולת הבניין מושלכת בצורה בלתי חוקית. הצעת החוק מבקשת להטיל את עיקר האחריות על איסוף ופינוי פסולת הבניין על הרשות המקומית, אך במקביל גם מטילה חובות על יצרן הפסולת עצמו. |
− | + | == עיקרי הצעת החוק == | |
+ | [[קובץ:Construction waste.jpg|שמאל|ממוזער|320px|פסולת בניין (מקור: Flickr)]] | ||
− | + | '''החובות המוטלות על הרשות המקומית:''' | |
+ | * הצבת כלי אצירה (מכולה, "צפרדע", פח וכד') לשימושו של יצרן פסולת הבניין | ||
+ | * פינוי הפסולת לאתר מוסדר. החוק קובע כי תינתן עדיפות (במידת האפשר) לשימוש חוזר ולמיחזור של פסולת הבניין, במקום להטמין אותו. | ||
+ | * גביית תשלום מכל יצרן פסולת בניין על שירותי הטיפול בפסולת (בחוק ייקבע סכום המינימום וסכום המקסימום והרשות המקומית תוכל להחליט על התשלום המדויק). | ||
+ | * עריכת מכרז לביצוע עבודות הטיפול בפסולת אחת לשלוש שנים. | ||
+ | * דיווח שנתי למשרד להגנת הסביבה על כמות הפסולת שנאצרה, כמות הפסולת שפונתה, ועל הקלות מיוחדות שניתנו ליצרני פסולת (בכפוף להיתרים המפורטים בהצעת החוק). | ||
− | + | '''החובות המוטלות על יצרן פסולת הבניין:''' | |
+ | * הודעה 30 יום מראש לרשות המקומית על פסולת הבניין שעומדת "להיווצר", סוגה והיקפה. | ||
+ | * פינוי פסולת הבניין, והיא בלבד, לתוך כלי האצירה שסיפקה הרשות המקומית, ונקיטת אמצעים למניעת פיזור פסולת והיווצרות מפגעים. | ||
+ | * הודעה לרשות המקומית כי כלי האצירה עומד להתמלא ויש לפנותו. | ||
+ | * תשלום לרשות המקומית על פינוי הפסולת. | ||
− | |||
− | |||
− | + | ==עונשים על הפרת החוק== | |
− | החוק | + | על פי הצעת החוק: |
+ | * אדם אשר יפר את החובות הנ"ל '''ייקנס ב-50 אלף שקלים''' | ||
+ | * רשות מקומית שתפר את חובותיה '''תיקנס ב-100 אלף שקלים'''. כל יום הפרה נוסף יביא להגדלת הקנס. | ||
− | |||
− | |||
− | + | ==היסטוריית החוק== | |
− | + | * תזכיר הצעת החוק פורסם להערות הציבור מטעם המשרד להגנת הסביבה ב-23 בינואר 2011. | |
− | ב. | + | * ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק ב-???. 2 שרים התנגדו לחוק. התמיכה הותנתה בתיאום עם משרד התמ"ת. [המצאתי את המידע הזה - זה מסוג המידע שנצטרך לאסוף ואינו מופיע במקורות מקוונים היום (יפתח בריל)] |
+ | * החוק עבר בקריאה ראשונה ב-13 בפברואר 2012 | ||
+ | * נידון בוועדת הפנים והגנת הסביבה ב-10 ביולי 2012. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ==ראו גם== | |
+ | * אמנון רובינשטיין, '''פסולת בניין בישראל ובעמים''', חיריה: הוצאת זַבֵּל, 1994. | ||
+ | * ישעיהו ברלין, "שתי מסורות למושג פסולת הבניין", בתוך '''עיונים באשפה''', תרגם: אוסיפ סולת, ירושלים: מגנס, 1970. | ||
− | |||
− | |||
− | + | ==לקריאה נוספת== | |
+ | * המשך יבוא | ||
+ | * המשך יבוא | ||
− | |||
− | + | ==קישורים חיצוניים== | |
− | + | * [http://www.tazkirim.gov.il/Memorandum_Archive/Attachments_2011/40745_x_AttachFile.doc תזכיר החוק המקורי], 23 בינואר 2011. | |
− | *[ | + | * [http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/62E706F1-BBC9-4FEC-83E4-01F7713C3C0E/33463/653.pdf הצעת הממשלה באתר משרד המשפטים], 7 בפברואר 2012. |
− | * [ | + | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== הערות שוליים == | == הערות שוליים == | ||
− | + | אין עדיין. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + |
גרסה אחרונה מתאריך 15:49, 4 במרץ 2013
הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון 23) (פינוי פסולת בניין) | |
---|---|
תאריך הנחה/תזכיר | 23 בינואר 2011 |
כנסת | שבע-עשרה |
מציעות/ים | המשרד להגנת הסביבה |
מצטרפות/ים | - |
עיקרי החוק |
קביעת האחריות לפינוי פסולת בניין
|
נוסח מלא | אתר משרד המשפטים - הנוסח שאושר בממשלה. |
הצעת חוק מטעם ממשלת ישראל, ביוזמת המשרד לאיכות הסביבה, הנמצאת בהליכי חקיקה בכנסת.
תיקון 23 לחוק שמירת הניקיון מציע לצמצם את מימדי התופעה הבלתי חוקית של השלכת פסולת בניין מחוץ לאתרים מוסדרים. רק 2.5 מיליון טונות של פסולת בניין מוטמנות מדי שנה באתרים המוסדרים, מתוך 7.5 מיליון טונות המיוצרות בישראל. במילים אחרות, שני שלישים מפסולת הבניין מושלכת בצורה בלתי חוקית. הצעת החוק מבקשת להטיל את עיקר האחריות על איסוף ופינוי פסולת הבניין על הרשות המקומית, אך במקביל גם מטילה חובות על יצרן הפסולת עצמו.
תוכן עניינים |
[עריכה] עיקרי הצעת החוק
החובות המוטלות על הרשות המקומית:
- הצבת כלי אצירה (מכולה, "צפרדע", פח וכד') לשימושו של יצרן פסולת הבניין
- פינוי הפסולת לאתר מוסדר. החוק קובע כי תינתן עדיפות (במידת האפשר) לשימוש חוזר ולמיחזור של פסולת הבניין, במקום להטמין אותו.
- גביית תשלום מכל יצרן פסולת בניין על שירותי הטיפול בפסולת (בחוק ייקבע סכום המינימום וסכום המקסימום והרשות המקומית תוכל להחליט על התשלום המדויק).
- עריכת מכרז לביצוע עבודות הטיפול בפסולת אחת לשלוש שנים.
- דיווח שנתי למשרד להגנת הסביבה על כמות הפסולת שנאצרה, כמות הפסולת שפונתה, ועל הקלות מיוחדות שניתנו ליצרני פסולת (בכפוף להיתרים המפורטים בהצעת החוק).
החובות המוטלות על יצרן פסולת הבניין:
- הודעה 30 יום מראש לרשות המקומית על פסולת הבניין שעומדת "להיווצר", סוגה והיקפה.
- פינוי פסולת הבניין, והיא בלבד, לתוך כלי האצירה שסיפקה הרשות המקומית, ונקיטת אמצעים למניעת פיזור פסולת והיווצרות מפגעים.
- הודעה לרשות המקומית כי כלי האצירה עומד להתמלא ויש לפנותו.
- תשלום לרשות המקומית על פינוי הפסולת.
[עריכה] עונשים על הפרת החוק
על פי הצעת החוק:
- אדם אשר יפר את החובות הנ"ל ייקנס ב-50 אלף שקלים
- רשות מקומית שתפר את חובותיה תיקנס ב-100 אלף שקלים. כל יום הפרה נוסף יביא להגדלת הקנס.
[עריכה] היסטוריית החוק
- תזכיר הצעת החוק פורסם להערות הציבור מטעם המשרד להגנת הסביבה ב-23 בינואר 2011.
- ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק ב-???. 2 שרים התנגדו לחוק. התמיכה הותנתה בתיאום עם משרד התמ"ת. [המצאתי את המידע הזה - זה מסוג המידע שנצטרך לאסוף ואינו מופיע במקורות מקוונים היום (יפתח בריל)]
- החוק עבר בקריאה ראשונה ב-13 בפברואר 2012
- נידון בוועדת הפנים והגנת הסביבה ב-10 ביולי 2012.
[עריכה] ראו גם
- אמנון רובינשטיין, פסולת בניין בישראל ובעמים, חיריה: הוצאת זַבֵּל, 1994.
- ישעיהו ברלין, "שתי מסורות למושג פסולת הבניין", בתוך עיונים באשפה, תרגם: אוסיפ סולת, ירושלים: מגנס, 1970.
[עריכה] לקריאה נוספת
- המשך יבוא
- המשך יבוא
[עריכה] קישורים חיצוניים
- תזכיר החוק המקורי, 23 בינואר 2011.
- הצעת הממשלה באתר משרד המשפטים, 7 בפברואר 2012.
[עריכה] הערות שוליים
אין עדיין.